Wednesday 30 September 2009

Bila......1 Syawal

Raya tahun nie aku n family beraya di Bentong so sebelum raya aku sudah memulangkan dirilah... My Uwan macam biasalah cucu nak balik mesti masak best2kan...lebih2 lagi nak jumpa cucu menantu yang disayangi...yelah En Muz memang suka sangat melayan Uwan aku nie tu yang buat die sayang...so malam raya aku siapkan apa yang tak disiapkan lagi...menu yang Uwan bagi tau macam biasa seperti menu org lain jugak telah siap dimasak oleh Uwan aku...so aku cuma masakkan kuah kacang untuk Ketupat Anyam dan Nasi Impit Nona...selesai masak dan kemas2 pukul12 lebih baru aku mandi manda dan terus tidur...Aku tak sedar makcik aku sampai malam tu sebab da penat sangat...

Dipagi raya...selepas Subuh terus jea kemas2 apa yang patut dan prepare minum pagi sebelum kaum lelaki ke Surau untuk Sembahyang Raya...aku tak gi pun duk umah tunggu En. Muz balik dari Surau jea...hikhikhik...
Acara berkumpul ramai2 bermaaf-maafan serta sesi bergambar...hampir pukul 11 baru selesai...dan kami semua bergerak ke Simpang Pelangai melawat anak saudara yang Uwan aku jaga dari kecil sebab ibubapanya sudah meninggal...kalo tak mereka yang selalunya akan datang ke rumah Uwan aku tapi keadaan yang sakit menyebabkan Makcik(pangkat bagi aku) aku tu tak leh nak bergerak lagi....Pukul 2 lebih kami gerak balik ke Bentong semula...dan singgah di rumah adik bongsu Uwan aku pula...Kira nenek kepada aku jugaklah...Adik beradik Uwan aku cuma tinggal bertiga...Uwan aku, adik bongsu perempuan dan adik lelaki yang tinggal di Melaka...tahun nie kami tak dapat nak gi sana...



Petangnye pula selepas Asar kami ke Tanah Perkuburan Arwah Abah aku, Atuk(ayah mak), Moyang (nenek mak), Pakcik(adik mak)...utk kali ke2 kalo tak silap aku En Muz kena lead bacaan doa utk time2 raya nie...

Selepas selesai kami ke Lurah Bilut untuk pergi ke rumah Cikta aku...kira menantu Uwan aku nie...aku memang rapat dengan Cikta nie...kami raya sesambil Cikta aku pun nak gerak balik ke Bentong utk beraya disana pula...
Penat jangan cakap la...malamnye aku memang penat sungguh...tapi bila da berkumpul ramai2 nie tak leh nak tidur awal2 sebab banyak menda yang nak di gosipkan...hehehe...

2 comments:

Ms Haslina said...

akak sefamily pergi kubur lepas zuhur gitu...pagi tu abah akak sorang jea yg pergi....

kubur arwah atuk, uwan, 4 orang kakak abang abah..

maidatul said...

kami slalunye akan pergi pagi2 di raya ke-2...tapi akma da nak baliknye pagi raya ke-2 so kena gi raya pertama...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails