Thursday 5 February 2009

Akalili...chaiyuk...chaiyuk...chaiyukkk

Bese le...bile xde keje kat opis nie macam2 topik la keluar bile da open table kat pantry tu...biler citer pasal anak2...macam2 citer yg dapat aku dengar....tapi aku suka part yg anak2 sudah pandai itu dan ini dlm usia yg muda...lebih2 lagi dlm pembelajaran...bila aku pk pasal lili...uhss...penin kepala...skang nie lili da 3t 5b tapi aku tak byk masa utk die maybe aku penat lepas keje kot...lagi nak tgk dini yg masih kecik...asyik nk memerap dgn aku jer bile aku di rumah...so x byk menda yg dapat aku ajar...cuma ckp2 mulut jer la yg sempat...tulis2 pun aku buat ikut mane yg dan jer la...sedih kat lili...nk hantar gi sek...byk gak lagi menda yg die x pandai nak bt sendiri...tak kan nak susahkan cikgu pulak nti...bonda doakan Nur Akalili Hanis pandai walau apa jua kesusahan yg ditempuhi...maafkan mak ye nak...semalam aku suruh die tulis A B C D E F G H I...so nie je yg dpt Akalili bt semalam....InsyaAllah nti aku nak buat satu jadual yg boleh aku mengajar lili di rumah b4 die gi sek...at least Akalili boleh da membaca b4 ke sek...amin...

 

ni masa 1t 6b...lili memang minat ngan pen n buku...tiap hari bila bangun mesti nak pen n buku...mula minat dengan pen n buku pada usia 1t4b...pantang la jumpa buku mesti cari pen...than conteng2...mula2 aku ajar buat bentuk...bulat, segiempat,segitiga...memang die sgt seronok....byk gambar yg aku amik da hilang sbb aku snap guna HP kamera so bile phone hilang sume gambo pun hilang...sedihnye x dpt buat kenangan....ni je ada tu pun guna HP hubby...bila Akalili da minat nk belajar menda2 nie dgn sendiri aku just tunjuk sikit je...start dari sini aku n hubby da mula ajarkan doa2 yg senang utk dia blajar...1st aku n hubby ajar doa makan...doa tdo...doa masuk tandas...Alhamdulillah dlm umur 2t 4b mcm tu da boleh ingat la...just kena selalu remind her bila kena baca doa2 nie...bacaannya juga agak pelat sikit so kena slalu tegur mana yg lari tu...yg lain aku x praktikkan lagi...Bab mengaji quran nie aku past kat hubby lah sebab my hubby seorg yg penyabar dlm mengajar anaknya...aku baru ajar sikit da nak tengking anak mcm mana anak nk minat mengaji...so biarlah abahnyer yg uruskan...sbb mengaji al quran nie satu bab yg berbeza yg x boleh kita nk main2...semua part mesti betul...la nie baru nak kenal2 huruf...alif...ba..ta..n seterusnya... chaiyuk...chaiyuk...chaiyukkk... Nur Akalili Hanis boleh....mudah2an Allah permudahkan utk anak ini...amin...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails