Monday 20 September 2010

petang hingga malam raya...

9hb September 2010
Erm hari ini adalah hari yang paling paling busy...aku dengan wan sahaja perempuan yang ada dirumah selain Akalili dan Dini lah...kami berdua sahajalah yang bertungkus lumut untuk siap semuanya...Angah sampai sudah petang gitu lagi mak buyung anak sulung memang larat nak buat itu dan ini sangat...Kakde pula sudah berbuka baru sampai sebab dia tolong MIL dia memasak dulu sebab dia adalah menantu perempuan yang sulung dan adi bearadik suaminya semua lelaki...Emak aku pula sudah tentu sampai esok pagi sebelum sembahyang raya...begitulah kejadian tahun ini...tapi aku rasa tahun lepas pun macam tu kot...ntah la sudah lupa gitu...

Sebab lewat tidur semalam so selepas subuh aku tidur semula sampai lah jam 0900 itu pun wan yang kejutkan sebab nak ke pasar nanti habis pula lauk pauk untuk dimasak...so siap-siap semua kami ke pasar...En Muz dan anak-anak macam biasalah ke tempat lain dulu sementara aku ikut wan aku cari barang-barang...Beli ayam, ikan kembung, ikan tenggiri, ketam...sayur mayur dan bahan-bahan untuk menumis...yang paling lama aku tunggu adalah santan...adoi punyalah payahnya aku nak dapatkan santan siap buat muka seposen baru pakcik nak bagi lagi pun aku bukan nak banyak macam orang lain cuma dua kilo sahaja dan kelapa parut sebiji untuk buat kerisik untuk rendang...lemang pula beli terus 3 batang...

Da settle semua call En Muz dan balik..sampai rumah aku rehat lea kejap penat weh berjalan-jalan di dalam pasar waktu puasa nie...lepas tu kemas-kemas rumah dalam 1500 sudah mula masak rendang ayam dulu...

Tengah keringkan air ayam...

Sudah siap bersantan dan kerisik...tunggu nak pekat...

Menu last berbuka puasa

 
Siap buat dua hidang...

Dua lauk nie aku terjah sambal bilis dan tempoyak keladi...

Aku memang fokus kat rendang saja sebab wan cakap masak berbuka wan yang nak prepare tapi aku still tolong sikit la wan aku masak...sebab rendang tu tak lah payah beriya sangat nak ditunggu so sambil-sambil aku tolong wan aku masak lauk pauk untuk berbuka...aku suka sambal bilis dan tempoyak keladi tu memang marvelous...pedas, rasa tempoyak semua cukup rasa...yang itu memang wan aku masak tanpa bantuan aku peh...rindu lak masakan itu...

Kuah Kacang pun aku yang masak...hehehe...esoklah aku sambung aku nak beradu dulu...chowww...good nite...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails