Friday 23 October 2009

Dini 1tahun 5bulan 8hari...

Sekarang update pasal perkembangan Nur Dini Sorfina. Sekarang ni Dini memang amat suka berlari sana sini dalam rumah dan paling pantang kalo buka pintu rumah dia akan keluar kalau dibiarkan pintu terbuka saja begitu. Sebab itulah la nie pintu rumah tak leh nak buka-buka sesuka hati. Pastu mmg tak boleh dengar atau tengok dalam tv mesti dia siap nari2, goyang2 tangan, pusing2 sampai tersungkur...mmg tak boleh duk diam. Kakak dia lah yang suka tengok gelagat adiknya...mesti cepat2 panggil aku...
 "umi cepat nie tengok adik nie...pandainya dia buat macam nie"
 "aku senyum jea tengok"
Padahal tidak pernahnyer aku ngajar dia nari2 nie. Mesti dia tengok kanak-kanak bersama PakNil...selalunya aku akan tengok info dulu bila ada citer itu aku memang tak akan buka siaran tu...bukan apa kadang-kadang aku tak bape kenan gak program yang dia buat tu...ntahlah sebab aku da tua kot...hikhik... even En Muz sendiri pun macam tak suka sangat anak-anak dia tengok...

Pastu kesukaan dia masuk dalam bilik air pantang sungguh juga kalo pintu bilik air terbuka...tak kira kat mana pun kalau Dini tau itu adalah bilik air pastu dia akan ulang dan ulang ke situ...pantang aku lepa sikit 1 hari aku kena tukar baju 3 4 kali sebab basah dek air yang dia main...bab telefon pula pantang jumpa mesti konon2 tgh cakap lah. Pastu hulur tipon tu kat aku or En Muz. Pastu sebut ngah...ngah...konon makngah dia telefon la tu...

Gigi Dini sudah ada 4 diatas dan 4 dibawah, x de tumbuh gigi baru pun tak macam cousin dia Haziq yang sudah penuh giginya...hehehe, tapi lambat jalan pula...itulah orang kata kalo cepat jalan gigi lambat tumbuh...kalau gigi cepat tumbuh lambat pula jalannya...ntahlah mungkin lah kot gitu...

Dini masih belum pandai bercakap, dia cuma suka panggil Mak, Abah, kakak, Opah. Kekadang tu dia panggil aku 'Umi'. Klu dia nak apa2, dia akan cakap Nak...tak kira apa pun mesti NAK tak pun tunjuk. Kiranyer Dini sudah faham banyak benda, dan kalau aku cakap apa-apa or minta tolong ambilkan itu dan ini dia sudah faham cuma dia belum boleh cakap lagi.
Dulu masa Dini start kesana sini dan pegang itu ini, memang kami tak akan pasang kipas meja nie dan barang kaca juga habis semua diambil simpan sampai la nie barang kaca aku tak letak untuk hiasan cuma sekarang Dini da pandai da, dia tak de kisah pun kat kipas meja nie. Pasang lah, dia buat tak tahu jea...dan mungkin dia da tahu benda tu memang bahaya.

Satu yang aku suka ada pada Nur Dini Sorfina amatlah suka makan...cuma kalau tak bape sihat memang dia tak lalu makan, part tu memang aku sedih jea. Alhamdulillah badan yang susut sebab demam hari tu sudah kembali semula sihat. Aku masih teruskan bagi Dini susu ANMUM Step3 dan kadang-kadang Dumex MamilGold Step3 dan bila problem dengan susu aku akan bagi dia Similac LF. Di samping tu kekadang mmg bagi Dini makan Vitamin utk kanak2 dan juga ScottEmulsion perisa Oren tu.

Alhamdulillah Dini sama mcm kakak dia juga mudah makan ubat bila disuruh.Aku timbang baru nie Dini sekarang sudah 9.5kg mudah2an akan bertambah2 lah. 

Kegemaranlah kot sekarang ini suka nyer menjerit2...ntah apa yg dijeritkan aku pun tak tahu. Tapi itulah salah satu hobby dia..kekadang terkejut aku..ialah takut aper2 terjadi. Padahal x de aper2 pun..sajer2 suka dia jea. Tetapi kalau dengar benda-benda dari luar yang kuat contoh orang tengah sembur nyamuk tu punyalah takutnya...sampai nangis2 pegang aku kuat2.
 
Aku cuma tak sabar nak dengar Dini bercakap betul-betul. Ialah kakak dia masa umur 1 tahun 7 bulan...memang sudah pandai cakap...tp biasalah..belum fully penuh satu perkataan..tp boleh lah dikatakan pandai cakap da dan yang bestnya sudah boleh ajar baca doa sekali. Comel jea bila dengar...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails