Monday 12 October 2009

Syokkkknyer pulang ke kampung....

--> -->
Hari Jumaat malamnya aku sefamily balik kampung lagi...seronok jea...tapi sepatutnya sampai awal tapi boleh pula jalan buka satu link jea sebab tengah repair gitu...aku sangatlah bengangnya...dekat sejam juga la lewat dari waktu sebenarnya sampai...sapa tak hangin nasib la ada orang tolong coolkan...bukan apa da tahu waktu2 dan hari2 begini orang sibuk pulang ke kampung bercuti2 boleh pula nak baiki2 jalan...huhhh...bila da masuk area Bentong, En Muz ajak aku makan dulu...malas nak menyusahkan Uwan aku malam2 nie katanya...aku ok jea...Kami kat MIDNIGHT SEAFOOD...tapi tak makan seafood pun...En. Muz order Nasi Goreng Kampung, aku Nasi Daging Merah favaret dari zaman bujang2 lagi selepas kenal dengan En Muz...hikhik...Minum carrot susu, jus apel dan yg panas pastinya aku punya Teh O panas...

AHAD, 11 Oktober 2009

PAGI Pagi lagi sudah bangun sebab Dini sudah jaga nak susu...tq to my sayang tolong buatkan...dan aku settlekan Akalili nak pergi toilet pula...ada nak mandi awal...aku yang da besar panjang nie kalo balik rumah Uwan aku sebolehnya tak nak mandi pagi Ya Allah sejuk amat airnya sampai ke tulang la rasa kesejukkannya tapi kalo terpaksa mandi kena mandi jugaklah hikhik...pagi nie aku buatkan breakfast...huhuhu...mesti Uwan aku rindukan nasi goreng yang selalu aku masakkan dulu dulooo...so pagi pagi lagi kami da breakfast tapi En Muz lepas buat susu Dini leh join Dini tidor semula...seronok jea dua beranak tu tidur tiduran...bila aku kejutkan En Muz boleh Uwan aku sound " biarlah dia nak berehat, masa2 nie lah nak rehat...kesian penat tak berenti2 kerjanya" so terpatahlah langkah aku untuk ke bilik dan duduk semula menikmati nasi goreng dan Gulai Lemak Ayam yang aku panaskan semula..lauk semalam...sodap jea layan bersama Teh O panas...


ko kobun lah kito...

sesambil breakfast pepagi tu..Uwan aku cakap suruh call adiknya, Uwan aku nak ajak gi ko kobun...Uwan aku cuma ada sorang adik perempuan jea...nasib tinggal area Bentong juga so kalo nak together gether senanglah sikit...call jea kejap kejap nanti da sampailah Wan Tam dan Tok Tam aku nie...aku pun da tak ada atuk so seronok sangat ada Atuk Tam aku nie...aku pun call dan bagitau kat Tok Tam jumpa kat kobunlah nanti...

dalam 11 lebih pagi kami da sampai ke kebun...dan buat pertama kalinya aku bawa En Muz ke kebun sepanjang perkahwinan aku dengannya sebab masa tak mengizinkan kami datang masa2 yang lepas...dan Alhamdulillah nie sudah ada masa dan peluang aku pun ajaknya pergi...masa kat kebun Atuk aku siap cakap kat En Muz..."boleh tak memanjat nie..." "aku cakap InsyaAllah boleh lagi nie" tapi En Muz cakap "tinggi pokok nie...saya gayat tinggi2 nie sambil ketawa"... semua orang ketawa bila En Muz cakap macam tu...
Last last aku tengok sudah separuh pokok di panjatnya...semangat sungguh panjat pokok nie...aku pun terkejut gak sebab inilah pertama kalinya En Muz memanjat pokok...anak2nya agak terkejutlah...Akalili asyik risau jea tengok abah die makin tinggi lak panjatnya...

Serai-seraian, Durian, Rambai dan Rambutan.

Anak pokok PULASAN...pokok pulasan yang moyang aku tanam dulu da kena tebang...so kena tanam yang baru...Uwan aku kata ada orang sesuka hati jea tebang sebab orang tu ingat da luar kawasan sebab tepi jalan padahal sudah bertahun-tahun pokok tu elok jea tak de masalah tetiba ada hamba Allah nie tak puas hati tebang..."manusia ini kalo tak kena dengan kehendaknya macam tulah..."padahal atas dunia hanyalah sementara tak perlu nak dengki mendengki nie, bukan HAK kita pun semua ini...hanyalah pinjam semata-mata"...manusia-manusia itulah ragamnya...
Manggis nie En Muz kait mana2 yang tinggi tu sebab da tak larat nak panjat...padahal panjat pokok manggis lagi senang dari pokok lain sebab pokok nie banyak cabang rantingnya...Sebab tak pernah kait pokok ini En Muz kait dengan daun-daunnya sekali...lepas tu aku bagitau kalo manggis nie tak perlu kait macam itu cuma jolok saja buahnya akan jatuh sendiri sangatlah mudahnya...dulu-dulu aku memang expert panjat memanjat pokok manggis nie...tapi la nie da pencenlah...Dua beranak nie boleh layan manggis punyalah banyaknya...tengok pic kat bawah tu Dini sampai nak semualah manggis tu...tapi mana2 yang rendah buahnya aku petik pakai tangan jea...memang syokkk jea...Uwan aku cakap manggis la nie kena kutip tiap2 hari kalo da jatuh tak sedap untuk dimakan...



Alhamdulilah merasa gak buah-buahan tu cuma buah Rambai jea aku tak sempat nak rasa sebab baru hijau hijau kuning buahnya...mungkin seminggu dua lagi masaklah tu...Pokok durian kat kebun nie adalah 4 batang 5 batang tak silap aku. Dan buah durian tu tgh tunggu nak 'belajar' jatuh...tapi ada gak yang sudah jatuh jatuh...dan masa kat kebun nie adalah 4 biji 5 biji yang dapat makan aku dan En Muz yang habiskan Uwan, Wan Tam dan Tok Tam aku da tak larat nak makan katanya...kami apa lagi memang syokk la layannn...ada satu batang pokok tu Wan Tam aku cerita, dulu-dulu moyang aku sudah jolok Durian nie sebab tengok da masak tapi tak jatuh2 la nie pokok tu nak kena berjolok sajalah...memandang sekarang nie pokok nie da bertambah tinggi so ikut dialah lah gugur ke tidak malas nak fikir da Wan Tam aku cakap...nasib ada sebatang jea yang macam tu...tapi itu semua kehendakNya...Alhamdulillah juga kalo Atok dan Uwan2 aku nie tak larat nak ke sana...PakLong aku akan kutip dan hantarkan ke rumah Uwan dan Atok aku nie...so mereka tak perlulah ke sana selalu...aku gi sana dalam 2 ke 3jam jea tp lom puas rasanya nak buat itu dan ini seronoknya tinggal kat kampung nie...tak sabar lak rasanya aku nak duduk kat kampung...mudah-mudahan Allah permudahkan segala apa yang aku citakan...InsyaAllah...aminnn...

2 comments:

Ms Haslina said...

tgh musim buah yea kat kg...semesti dah puas makan buah kan...klu beli mesti tak puas je...

maidatul said...

haah skang Pahang tgh musim buah2an...makan kat sana jea yg syokkk...yg selebehnya sedekah...tak larat nak makan da...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails