Sunday 19 June 2011

Tanah Kubur



Drama bersiri terbaru, Tanah Kubur menemui penonton di saluran Oasis pada setiap Jumaat bermula 13 Mei, jam 7.30 malam di saluran 106. Dengan 13 episod, drama terbabit sarat dengan nilai positif yang mampu dijadikan pengajaran dan iktibar kepada penonton, baik yang muda mahupun tua.

Bagi aku yang sudah lima episod berlalu di tonton bersama keluarga banyak teladannya. Dan untuk anak-anak pastinya akan tanya kenapa itu ini apabila sewaktu jenazah di kuburan. Dan untuk Akalili yang lihat pastinya lagi banyak soalannya dari Sorfina yang baru melepasi usia 3 tahun itu cuma mendengar apa yang kakaknya bertanya dan kami yang menjawab. Kisah-kisah yang lepas juga bagi usia Akalili pastinya kurang kenal apa itu menunjuk-nunjuk, bercakap besar dan mengumpat dan sewaktu dengannya kan. Tetapi berbeza dengan episod yang ke enam ini. Ceritanya sudah menunjukkan dan menampakkan seseorang itu sangatlah suka memakai barang kemas yang banyak dan tunjuk pada semua orang macam mami jarum itu kan...contoh!!! 

Bila terlampau sangat ALLAH turunkan peringatan hinggakan leher yang diselaputi emas tadi berdarah itupun masih ada hati nak kalungkan emas lagi lalu matilah ia bersama box simpanan emasnya yang bergelempangan. Apabila di tanah perkuburan pula bila jenazah di lilit dengan rantai besi yang sangat panas. Terpaksalah jenazah dikebumi tanpa diletak di tempat yang sebetulnya. Sewaktu tanah dikambus asap tebal pula keluar dari tanah hinggalah talkin dibaca tanah berasap. SubhanaAllah begitu seksanya azab jika lupa diri.

Dan nak dijadikan cerita Akalili terus cakap dengan aku, "ummi, janganlah pakai rantai itu semua. nanti ummi mati jadi macam tu...akak takutlah...akak tak naklah pakai rantai ni, tak nak pakai gelang kaki dan subang ni" jam-jam tu juga Akalili nak buka anting-anting...aku pun cakap "kalau pakai satu xpe jangan pakai banyak-banyak...bila En. Muz balik dari surau terus Akalili bagitau "tulah abah, jangan belikan ummi rantai" itu ini semua Akalili sebut.. En. Muz yang tak tahu apa-apa tercengang kejap...hihihi dan yang lawaknya En. Muz terus cakap "oklah kalau macam tu juallah semua..."sambil tersenyum...





No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails