Thursday 13 May 2010

Itulah ceritanya.

Isnin lepas aku balik awal dari office sebab nak hantar Sorfina ke klinik...sebab demam kan padahal esoknya juga aku kena hantar Sorfina untuk pemeriksaan seperti biasa...Makanya petang itu aku berada dirumahlah dan kebetulan adik lelaki aku juga turut berada dirumah waktu petang itu. Sedang sibuk aku mengemas tiba-tiba ada orang ketukan pintu rumah. Adik aku bukakan, dan adik aku terpinga-pinga pula so aku pun pergi ke pintu. Seorang perempuan...Dalam keadaan macam la kelam kabut kot perempuan itu...

Perempuan : Akak, dengan akak ke saya jual kain tu....
Aku : Erm...kain????? Bila pula aku duk membeli kain kat rumah ni, kalau pada kawan2 or aku pergi sendiri ke kedai adalah (dlm hati aku). Lagipun aku memang jarang bergaul dengan jiran tetangga sebabnya pagi sudah keluar dan petang pula baliknya. Waktu cuti-cuti pula memang memerap je dalam rumah kalau keluar pun terus keluar betul untuk kemana-mana.

Sambil itu bagi tahu yang dia duduk rumah bahagian depan itu. Tapi bukan aku boleh nampak pun rumah banyak depan rumah aku ni. Then bagitau lagi yang dia tinggal dengan kakak dan abang. Juga dirumah ada anak dia tinggal sorang. Lagi bagitau dia tengah masak dan tiba-tiba gas sudah habis so nak pinjam duit aku dululah untuk beli tong gas untuk memasak nanti kakak dia balik baru ganti balik. 

Aku bila orang cerita macam ini kecianlah pula. Walaupun aku nampak mata dan giginya agak menipu tapi tidak apalahkan. Kalau betul dia tipu mungkin sekali itu sahaja kan sebab takkan dia nak datang jumpa aku buat kali kedua. Kalau dia datang masa itu mungkin aku sudah kaw kaw basuh dia...hehehe...So dia minta nak pinjam rm10 so aku pun oklah bagi lagipun aku nampak di tangannya ada juga note 10 dalam beberapa keping so memang aku budget betoi la budak ni.

Dalam dua tida hari aku tunggu budak tu tak muncul bukan aku kisah sangat dengan rm10 itu tapi dengan janjinya...Makanya aku pun pergilah merisik kabar...erm betullah budak itu menipu...Jiran sebelah dan sebelah aku sudah kena tapi dorang tak bagi pun duit mungkin sudah tahu sebelum itu yang aku tak tahu ini bagi saja. Tapi bila aku fikir-fikir balik mungkin dia dalam keadaan terdesak sebab suami dia agak tidak berguna. Lagipun dia ada anak kecil so aku halalkan dengan apa yang aku berikan. Sesungguhnya Allah itu lebih tahu.

"Dalam kerendahan diri ada ketinggian  budi,
dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa,
dalam kesempitan hidup ada keluasan ilmu,
hidup ini Indah kerana ALLAH....."

3 comments:

maidatul said...

Terima kasih berkunjung ke sini...
Selamat juga utk ijat...

Ms Haslina said...

bagus tu akma...halahkan jea..bkn salah dia..salah laki dia..
keciankan

maidatul said...

itulah akak manusia macam2 ragam...semoga Allah kembalikan hambaNya itu kejalan yg benar...amin.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails