Wednesday 9 February 2011

bila........balik kampung

erm cuti-cuti baru ini ada orang yang cuti direct sampai satu minggu tapi aku tak ambil pun...just cuti time cny itu ajelah...itu pun hari khamis en muz kerja lagi sekejap...tapi ok lah sementara tunggu en muz kerja aku settlekan semua kerja rumah sebelum balik kampung...bila kembali dengan lapang hati lah sebab semua sudah settle hehehe...

petang khamis tu baru gerak balik Bentong...seronok ramai yang sudah ada kebetulan makcik kesayangan aku dari kuantan pun balik...ooohhh so heaven aku rasa meriah gitu rumah nenda kesayangan aku itu...sampai malam pun asyik berborak saja kerjanyer...nak nak makcik aku sorang ini memang banyak stori mori nyer...sampai tak pernah malam-malam buta aku makan nasi nak nak lauk pulak adoiii menyelerakan sungguh...dan siap makan rendang dengan pulut lagi tu makcik aku buat...

sambil-sambil berborak pakcik aku suarakan niat dia nak buat kenduri sikit...apalagi aku tolong plan kan untuk pakcik aku lah...memandangkan esoknya tu hari Jumaat so aku suggest buat hari Jumaat malam itu lepas Isyak...dan sebulat suara semuanya setuju...erm bagus...so kira-kiranya aku dan makcik aku pun bincang pasal nak masak or catering saja...tapi buat apa nak catering makcik-makcik aku masing-masing kalau bab memasak ini kan sudah marvelous gitu...so decide nak masak apa jea...nasi berlauk sudah selalu sangat buat so we all decide masak nasi minyak + ayam masak merah + dalca + acar mentah + papadom + pencuci mulut --> agar-agar santan + agar-agar koktel...kejap jea decide sebab makcik-makcik sudah expert masak memasak nie...aku lewat gak tidur sesambil tunggu cousin aka anak makcik aku tu sampai dari kuantan...dorang gerak lambat sikit..




4/2/11

Pagi-pagi lagi lepas breakfast aku hantar uwan ke pasaraya nak beli barang katanya nak ke pasar tutup lea sebab cny kan...so en muz drop aku dan uwan beli barang sementara en muz dan my little girls tu ke hospital tempat emergency sebab dua beradik nie selsema pula nak pergi klinik memang semua tutup  juga...siap beli barang-barang balik lorr...makcik aku pun sudah siap beli barang-barang untuk kenduri malamnya nanti...so aku ambil part menyiang-nyiang...sebab lepas Solat Jumaat aku dan en muz nak pergi Lurah Bilut pulak nak ambil makcik aku lagi sorang tue...before ambil tu makcik aku siap call bagitau jangan makan lunch lagi sebab makcik aku sudah masak masakan favorite kami ---> Ayam goreng cili api + kurma daging + pecal...


So petang tu dalam jam 1900 tu semua sudah get ready...just kemas-kemas pinggan mangkuk jea...lepas isyak baru acara berlangsung kenduri doa selamat dan tahlil...jam 2200 baru semua orang surau dan jiran tetangga balik...tinggal jiran sebelah yang dekat-dekat sorang dua jea lagi lepak beborak ngan pakcik aku...dalam jam 2300 ada surprise birthday cake untuk pakcik aku kat kuantan tu yang ke 50 tahun...semoga Allah permudahkan semuanya untuk pakcik amin...



5/2/11
hari yang indah...hari nie lepak-lepak kat rumah sambil kemas-kemas rumah basuh periuk belanga bila sudah siap sambung kerja en muz...tolong settle kan minit mesyuarat nyer...tapi lastly en muz settle kan sendiri sebab aku sibuk mencuci pakaian yea lah malam-malam sikit nanti sudah mau pulang kan...tapi bila sudah petang-petang gitu en muz kata balik ahad sambil senyum senyum...erm aku ikut saja aku pun malas nak layan jem kat atas highway tu nanti ye lah tadi keluar gi bandar kejap tengok sudah jem siap ada polis jaga bagai...so bagus juga cadangan hubby untuk balik ahad pagi...tapi pagi tu aku rasa dalam jam 1100 kot nak awal-awal lagi kompom tak dapat...hehehe...so tinggal aku saja lagi kat rumah uwan yang lain sudah balik rumah masing-masing...




6/2/11
Memang seperti yang di jangka jam 1100 baru gerak dari Bentong jalan ok lah tak jem pun...tapi adik aku yang balik dari Temerloh hari tu petang memang sangkut 2 jam gitu kat highway...
Sampai rumah tidur...petang keluar pergi pasar malam erm lama sungguh sudah aku tidak ke pasar malam...tapau nasi ayam + laksa penang + meehoon sup utara + yong tau foo + air soya panas + cendol opss lagi satu kueh tiew goreng untuk Akalili...perghhh memang banyak gilo borong makan macam tak makan berbulan-bulan lak tapi alhamdulilah semua selamat di habiskan...





 

2 comments:

Ms Haslina said...

wahhhhhhhh seronoknyer dapat balik kg jumpa family...

mmg aktiviti utama mesti makan2 kan...besttt...

family belah emak akak mmg berkumpul gak. tp akak x dpt join. masih penin2 untuk utk jalan jauh keselatan tu...

maidatul said...

Alhamdulillah seronok balik kg nie...
Aktiviti pastinya begitu selalu :))

Xpe nanti sudah sihat bolehlah tu :))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails