Tuesday 31 March 2009

SamBal UdanG...

Hari nie aku nak citer pasal Sambal Udang...hehehe...keje pun da kurang sikit nie so aku relax sesambil nak citer pasal makan2 nie...syokkk jer kalo nak citer pasal makan2 nie....Sambal udang nie gak adik bujang2 aku tapau bawak balik utk makan malam pulak...

Udang aku guna nie sais M je...Sbb kalo besor sgt da macam tak berapa sedap...org cakap tak manis gitu...tapi aku tak tau le manis ke...yang pasti aku suka yang sedang sedang saja...hehehe...

Bahan-bahan yg digunakan utk memasak:
Udang sekilo
Bawang kecil merah 10 biji
Bawang putih 10 biji
Cili giling pek kecik tu satu je la...RM0.60 sahaja
Bawang besar kuning tu 2 biji utk dihiris sahaja...
Bawang kecik + bawang putih di blend sampai halus...

Cara-cara memasaknye pulak...
Panaskan minyak...masukkan bahan yang telah di blend tadi...tunggu sehingga naik bau n agak2 ia bertukar warna kuning2 sikit...masukkan cili giling tu satu bekas...kacau adukkan ia sehingga sebati...biarkan sehingga cili tu masak sebetulnye...masukkan garam secukup rasa...sedikit gula utk perisa sahaja...cuba anda rasa sudahkah ia cukup utk selera anda...agak2 semuanye sudah ok...masukkan pula udang bersama bawang kuning yang di hiris tadi...tapi jangan hiris halus sgt...agak2 sedap mata memandang dan senang utk ditelan...kacau gaul hingga sebati...biarkan sehingga udang masak...udang itu sendiri akan mengeluarkan air...kita tidak perlu menambah air...kalo nak gak ambil suku cawan air masak dan masukkan, kacau gaulkan sehingga sebati...biarkan sambal dalam 10minit...dan boleh dihidangkan...
SELAMAT MENCUBA......sangat sesuai dimakan bersama gulai lemak cili api atau gulai lemak kuning je...terpulang la nak masak macam mane jangan masak gulai lemak udang sudah...nanti semuanyer lauk udang je la pulak....

1 comment:

Ms Haslina said...

ahah...terima kasih yea..leh akak cuba lauk udang nie...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails