Thursday 10 December 2009

DERMA DARAH


Sudah lama aku dan Cik Pida hendak menderma darah tapi masa dan peluang untuk pergi ke tabung derma darah amatlah susah sekali...mana tidaknya jika aku free, Cik Pida kita pula yang busy... Apabila Cik Pida kita free aku pula yang membusy...ermm...bila tengok banner yang digantung di tepi lif...membuka bicara aku kepada Cik Pida untuk pergi ke program itu...bak kata pepatah ke bukan pepatah ke aku pun tak tau lah...bila kita rancang tak pula menjadi bila ada depan mata dengan izin Allah dapat kami pergi menderma...ini juga mengingatkan aku pada En Muz...apalah dia buat kat Melaka tu ek...tak sabau nak tunggu dia balik lindunyer...hari itu sebelum puasa En Muz ada menderma darah pun secara tak dirancang...bila ada program ada peluang terus En Muz menderma...

Dengan kehadiran pihak hospital itu memudahkan aku dan Cik Pida untuk pergi menderma darah...ianya memudahkan niat murni kami itu...dan bila kami bagitau pada rakan-rakan yang lain mereka ingin turut sama menderma...sangatlah bagusnya itu...
So...dalam pukul 12 macam tu kami ke dewan untuk program menderma darah...bila semua sudah check kesihatan...alih-alih aku dan Kak Sya saja yang lepas untuk menderma...huh...yang lain kecewa jea...sebab tidak boleh derma adalah kerana kurang berat dari 45kg...hehehe ini pernah terjadi pada aku suatu ketika dahulu...masa itu aku di Politeknik...ermm sedih jugak la sebab room mate dapatkan...dan Cik Pida tak lepas kerana baru lepas makan ubat...itu pun tak boleh ok...dan masa check darah itu...

Aku sempat lagi tanya En Lelaki jenis darah aku dan beberapa soalan...katanya aku darah Jenis DARAH ' O '...dan penderma yang paling bagus sekali sebab boleh derma kepada semua jenis darah yang lain...dan boleh pula En Lelaki itu kata Darah jenis AB paling kedekut...pulak...aku pun tak faham dan aku malas nak faham...dan katanya lagi darah jenis O ini hanya menerima darah jenis O sahaja...tetapi tak perlu takut sebab paling ramai orang di atas dunia punya darah jenis O...so aku tak perlu risau...
Last last aku berdua jelah yang menderma... alhamdulillah...ambil masa setengah jam gitu itu untuk cukupkan darah sebanyak 450ml...rehat sebentar dan dalam pukul 2 petang kami sudah masuk office semula...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails