Sunday 6 June 2010

Sugar Glider

 Sugar Glider...aku sudah lupa namanya...

Sugar Glider... Oh tidak aku terlalu geli dengan menda ini. Padahal dengan hamster aku ok la lagi still can taught by hand. Tapi bagi NurDiniSorfina oh tidak Sorfina memang geramkan haiwan-haiwan seperti ini even her auntie punya hamster pun telah mati seekor atas kegeraman Sorfina tanpa disedari...Too sad...So bila pakcik Aboy nya sudah tahu maka haruslah berhati-hati nanti silap haribulan ermmm tragedi yang sama jadi pada haiwan kesayangannya. Apapun Sorfina nak juga merasa pegang sugar glider itu...

Dapat rasa macam ini pun ok lah...

ermmm atas En Muz ini sugar glider siap buang air kecil dan bosar...sabor jea lah...

Beg kecil kuning itu adalah kediaman bergerak sugar glider...

Pada siapa-siapa yang ingin membela haiwan seperti ini adalah memerlukan kesabaran yang tinggi. Nama Sugar glider sendiri awalnya berasal dari kata Sugar kerana haiwan ini sangat suka dengan madu atau sesuatu yang rasanya manis. Sedangkan glider berasal dari adanya membran yang ada pada kedua sisi tubhnya yang digunakan untuk gliding (melayang) dari pohon satu ke pohon yang lain. Banyak orang yang ketika pertama kali melihat Sugar Glider menyebutnya sebagai tupai terbang atau bajing loncat. Padahal keduanya merupakan subclass yang berbeza. Sugar glider sendiri memang tergolong dalam kelas mamalia, tapi merupakan haiwan berkantung. Selain itu haiwan ini juga merupakan haiwan nocturnal, dimana mereka aktif hanya pada malam hari dan menghabiskan waktu di siang hari untuk tidur dalam sarangnya.

Habitat aslinya adalah daerah hutan, khususnya pada bahagian-bahagian puncak pohon dimana mereka boleh menemukan lubang untuk membuat sarangnya. Sugar glider sendiri tergolong sebagai haiwan omnivor (pemakan segala). Sugar glider merupakan haiwan sosial yang hidup dalam suatu koloni/kelompok. Oleh kerana itu untuk memelihara seekor sugar glider kita harus mempunyai waktu yang cukup untuk bermain-main dengan mereka. Jika kita tidak memiliki waktu yang cukup sebaiknya kita memelihara sugar glider paling sedikit 2 ekor, kerana umumnya sugar glider yang dipelihara secara solitaire/ sendiri menjadi stress biasanya tidak boleh bertahan lama. Di alam liar umur sugar glider bisa mencapai 5-7 tahun. Sedangkan dengan perawatan yang baik sugar glider boleh hidup hingga mencapai usia 15 tahun.

Seekor sugar glider dewasa berukuran 5-6 inci, dengan panjang ekor yang sama dengan badannya, dimana ekor ini berfungsi untuk menjaga keseimbangan. Selain itu ekor juga berfungsi untuk mengangkat bahan-bahan yang digunakan untuk membuat sarang (ranting dan daun kering). Ekor ini tidak cukup kuat untuk menahan berat tubuhnya sehingga hindari untuk mengangkat sugar glider pada bagian ekornya.

Pemeliharaan sugar glider sendiri sebenarnya tidak terlalu sulit jika mengerti dan meperhatikan sifat-sifat dari haiwan ini. Sifat sosial dari sugar glider memungkin mereka menjadi peliharaan yang boleh dekat dengan pemiliknya. Sugar glider yang sudah dekat dengan pemiliknya bahkan akan menganggap sang majikan sebagai suatu shelter dimana dia boleh mendapatkan perlindungan ketika dia merasa terancam, dan akan selalu mengkikuti kemanapun majikannya pergi.


1 comment:

LatifahIshak said...

yup betul sg mmg suka berak dan kencing bila kat luar....
tp dia x kan kencing dan berak kat tmpat tido dia..sgt bijak..
sy pun ada sekor yg jantan...
dah 2 thun jadi dia mmg mnja gila2...
x gigit..tp gigit bila kita wat dia geram...gigit mnja2 gitu..
he's my precious

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails