Tuesday 20 April 2010

Mencegah lebih baik daripada mengubati

Kenapa aku keluarkan post pasal sakit jantung ya.... Ern petang semalam selepas aku balik dari surau terus aku ke pantry untuk menikmati air kosong suam-suam begitu terasa haus dengan cuaca sekarang ini sambil berbual-bual dengan kawan-kawan office tiba-tiba my big bos datang. Dengan sedikit kecoh-kecoh tanya orang itu DAN lagi sorang dengan sebut nama aku untuk ikut dia ke rumah En F. Siapa pula En F...dia salah seorang staff kat BLT nie...Kisahnya En F sudah terkena Serangan Jantung pada minggu lepas dan telah di tahan wad selama tiga hari CCU (Coronary Care Unit). Di CCU memang tidak dibenarkan masuk.

So semalam sudah seminggu gitu En F sudah berada dirumah. DAN dengan itu bos ambil keputusan untuk pergi melawat. Bila aku war-warkan pasal ini ramai pula yang hendak pergi melawat so kami pergi dengan tiga buah kereta. Alhamdulillah sampai En F yang sambut kami diluar dan dari raut wajahnya kelihatan begitu gembira sekali dengan kedatangan kami. Kami di jemput masuk. DAN En F pun menceritakan saat-saat detik serangan jantung itu...erm bila aku dengar Ya Allah senang sekali DIA nak jadikan sesuatu itu. Serang jantung berlaku semasa En F sedang menonton TV. DAN dari apa yang diceritakan En F sangat bersyukur sebab masih diberi peluang untuk hidup. Banyak nasihat yang En F bagitau atas pengalamannya. Aku pula sungguh takut juga dengar ceritanya. DAN secara automatiknya dia terus berhenti merokok kerana En F ini dari apa yang aku lihat memang seorang yang sangat kuat merokok...erm syukur alhamdulillah dulu dulu dulooo lagi hubby sudah behenti merokok lepas kami bertunang gitu..even bau rokok pun boleh buat hubby pening kepala...mungkin dulu tak sedar kita yang bau ni memang pening, sekarang ini hubby sendiri yang bau baru tahu macam mana perasaan kita masa dulu dulu...hehehe.....Ialah katanya Sakit Jantung ini tidak memilih sesiapapun. Cuma bezanya teruk atau tidak sahaja. Macam En F sudah tiga saluran yang tersumbat tapi hanya satu sahaja yang di syorkan dengan menggunakan rerelung dawai logam (stent) yang dimasukkan dalam pembuluh darah. Ini pun hanya sementara jika tidak boleh juga dua lagi itu kaedah yang akan disyorkan iaitu pembukaan kesempitan menggunakan belon (angioplasty) untuk melebarkan pembuluh darah atau dengan melitar pintas kesempitan (bypass) bagaimanapun kejayaannya bergantung kepada keadaan otot yang sihat.

punca 'heart attack'

-->
-->
Untuk orang-orang yang sihat, anda masih ada pilihan dalam kesihatan anda.......jadi renung-renungkan lah.................
Apakah 5 -  10 tahun akan datang anda pasti, anda tidak kena penyakit jantung atau strok atau darah tinggi atau kencing manis????
Semuanya bergantung pada bagaimana cara kita menjaga kesihatan dan mengamalkan cara-cara hidup sihat...

"MENCEGAH LEBIH BAIK DARIPADA MENGUBATI"


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails