Sunday 11 April 2010

Hujung minggu...

Ermm...alhamdulillah...sebentar tadi kita sudah di turuni oleh hujan yang lebat...sejuk jea aku rasa setelah seharian panas...sungguh besar rahmatMu Ya ALLAH...

Cuti-cuti setelah lima bekerja, aku bekerja dirumah pula sebagai surirumahtangga sepenuhnya dua hari sahajalah...kalau lama diberi cuti, panjanglah harinya lagi syokkk...hehehe, tetapi kerja ini adalah dipanggil TANGGUNGJAWAB dan ianya hendaklah dilakukan dengan seikhlas hati kerana Allah Taa'la jika tidak kita akan rasa penat tetapi jika kita lakukan dengan keikhlasan kita akan rasa puas...DAN yang paling penting aku akan rasa BAHAGIA sekali bila mana kerja yang aku buat itu membuatkan keluarga aku gembira...syukur itulah nikmat yang ALLAH bagi...

Part yang paling aku suka adalah masak-memasaklah tapi tengok keadaan dan waktu jugalah...kalau kemas-kemas ini alhamdulillah dapat bantuan daripada suami yang dicintai...terima kasih ya abang sebab selalu bantu akma dalam hal-hal rumahtangga ini. Bila banyak fikirkan pasal makanan lebih senang aku masak dan macam-macam menu akan keluar tapi kena tengok dalam peti sejuk dulu apa yang ada DAN itulah menu yang akan dihidangkan...erm hari semalam dan hari ini...Alhamdulillah semua yang dirancang berjalan dengan baik sekali...syukur atas rezeki yang Allah bagi...

teka apa dia...
.
.
.
.
.
sup ikan merah

Pada petangnya pula aku goreng ini...
kuih cekmek molek
Kisahnya kuih ini...ianya berasal dari Kelantan. Masa hidupnya arwah abah amatlah rajinnya membuat kuih ini...bila cuti-cuti juga kerajinan arwah memasak...alhamdulillah turun pada anaknya ini mungkin...DAN bila anak-anak semua berkumpul memang emak akan berehat...arwah abah memang sayang pada emak...emak cuma layan anak-anak sahaja yang lain semua arwah abah buat...menu yang selalu arwah abah buat untuk anak-anaknya Rendang Hati Lembu, memang aku suka sangat nie...tapi sampai hari ini aku tak pernah buat sebab aku memang tak pandai langsung...insyaAllah akan belajar juga suatu hari nanti kerana inilah kenangan aku...lagi udang galah masak berempah, pun aku tak cuba lagi kalau aku masak pun udang besar yang biasa itu sahaja itu pun masa belum-belum kahwin dulu. Lagi juga ketam masak kari yang kering tanpa kuah...erm lazatnya kalau ingat semua itu...tapi semua itu cuuma tinggal kenangan...
Berbalik pada kuih diatas itu...aku masak lunch awal so aku terus sambung menguli ubi keledek bersama tepung untuk dijadikan doh...da siap aku buat pula doh itu menjadi bulat-bulat kecil senang bila aku nak masukkan gula dan goreng...kuih ini bila nak masak barulah diletakkan gula didalamnya jika tidak nanti gulanya akan keluar...aku pun tak pasti macam mana gula tu boleh cair dari dalam walhal masa letak itu ok sahaja berwajah gula...so bila lepas asar baru aku siapkan minum petang pula dengan kuih itu bersama air teh 'o'...nyaman sekali berehat bersama keluarga...alhamdulillah...

2 comments:

Ms Haslina said...

kasi tulis resepi kuih tu yea..leh cuba...

maidatul said...

selamat mencuba...^__^

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails