Friday 30 April 2010

Menikmati ciptaanNYA

 
 
 
 
Kalau tengok betul-betul dua picture diatas ada lagi satu pelangi disebelah itu.
 Nampak tak aku ambil dari naik ke turunnya Pelangi itu. 
Nak ambil full tak boleh sebab aku pakai handphone saja.

Alhamdulillah sampai di office pagi tadi hujan turun. Mula-mula itu macam renyai-renyai sahaja lepas itu aku tengok lebat...permulaan hari Jumaat yang sungguh kesejukan tapi sekarang pukul 1137 cuaca sudah cerah dengan cuaca penuh ketenangan yang mendamaikan. Hujan pagi tadi pun tidak lah lama dalam setengah jam gitu... DAN apabila hujan berhenti dalam pukul 0800 gitu aku nampak pelangi telah muncul. Elok-elok pula itu depan cermin di tempat aku...erm apa lagi picture time lah...sudah-sudah sampai bos aku dan staff yang lain datang tengok pelangi itu siap ada yang ambil video bagai...bukan apa hanya untuk menikmati ciptaan ALLAH yang MAHA PENCIPTA itu...



Apa yang kita boleh tahu Pelangi merupakan fenomena optik dan meteorologi yang menghasilkan spektrum cahaya (hampir) selanjar di langit apabila matahari bersinar semasa hujan turun. Ia merupakan satu lengkung yang berwarna-warni dengan warnamerah di lengkung paling luar dan ungu di lengkung paling dalam. Mengikut urutan, warnanya ialah merah, jingga, kuning, hijau, biru, indigo dan ungu.
 
Pelangi juga dihasilkan apabila cahaya terbias melalui titik air di udara. Sebab itulah pelangi selalu dapat dilihat selepas hujan. Ia berbentuk melengkung (bulat) kerana titisan air di udara berbentuk bulat/sfera. Namun biasanya bahagian bawah pelangi itu "terlindung" oleh bumi. Fenomena pelangi ini juga boleh dilihat dengan membelakangi matahari dan menyembur air pada hari yang cerah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails